Skip to main content
AllmäntPyramidVarumärken/Marknadsföring

Bluetooth fyller 20 år. Framgången föddes i Helsingborg


I år fyller Bluetooth 20 år. Under dessa år har teknologin utvecklats till en av världens ledande standarder med 30.000 medlemsföretag och uppåt 100 miljarder sålda enheter.

Och tro det eller ej, Bluetooths kommersiella saga startade faktiskt i Helsingborg när Pyramid 1998 fick uppdraget av Ericsson att utveckla namn, identitet, varumärkesplattform och lanseringskampanjer.

Några av grundstenarna för framgången:

  • Rätt kategorisering: Tidigt i processen beslutade vi att Bluetooth inte skulle framställas som en detaljspecificerad teknologi utan som ett koncept för hur elektroniska prylar kan kommunicera trådlöst. Detta har bl a inneburit att Bluetooth idag omfattar helt andra teknologier än den ursprungliga.
  • Namn som sticker ut: Ericssons tekniknamn för Bluetooth var MC LINK, vilket inte kommunicerade de egenskaper som långsiktigt önskades. Under ett intensivt skede före lanseringen utvecklades en rad namnförslag innan teknologin till slut lanserades som Bluetooth. Bluetooth blev ett av de första tekniknamnen som var ”out-of-the-box”, och det udda namnet har haft en stor inverkan på teknikens framgång. Vi berättar gärna sagan bakom namnet, där en nyckelpersons vikingaintresse spelat avgörande roll…
  • Spännande kommunikation: Grunden i all kommunikation var att Bluetooth inte skulle framställas som en detaljspecificerad teknologi utan som ett koncept för hur elektroniska prylar kan kommunicera trådlöst. Detta var en av de konceptuella delarna av lanseringen

Vill du veta mer? Besök gärna Bluetooths hemsida!