Skip to main content
Kommunikation/ReklamVarumärken/Marknadsföring

Marketers are from Mars, consumers are from New Jersey

Bob Hoffman är en av reklamvärldens stora kritiker. Om ni vill läsa arga och roliga inlägg så rekommenderar jag starkt Bens blogg ”Ad contrarian”

Några svidande kommentarer från hans senaste inlägg:

  • Om sociala medier: Anyone with a pulse and an IQ above 20 knows that social media marketing is largely a pile of horseshit and the only way to get any value out of Facebook is to buy ads.
  • Om framtiden: I have no fucking idea what’s going to happen 10 minutes from now, how the hell am I supposed to know what’s going to happen “in the future” whenever the hell that is?
  • Om digitala kanaler: Every stupid fucking fad that comes along is now “disruptive,” “game-changing,” and “the future of marketing.” What a clown show the marketing industry has become.

För att komma tillbaka till rubriken för artikeln. Det är titeln på en Bob Hoffmans böcker (mycket läsvärd!) som handlar om att vi marknadsförare skapat oss ett eget universum långt från kunderna. Våra kunder vill ofta ha enkla budskap och lösningar på vardagliga behov, medan marknadsförare ofta pratar långt över huvudet på dem. Och som reklambyrå är vi pådrivare av att göra det enkla komplext och svårt att förstå. Reklambranschen leder vägen och skapar hela tiden nya ”black boxes” eftersom lösningen kan säljas dyrare om kunden inte helt förstår och diskussioner runt teori och teknologi tar bort fokus från själva budskapet. Ett dåligt kommunikationsbudskap är dåligt även om det kopplas till buzzwords som inbound, programmatic och native.

I boken pratar Bob om tre stora illusioner: Vår relation till varumärken, hur snabbt digitala kanaler utvecklas (mycket långsammare än alla tror) och vilka åldersgrupper som står för den största köpkraften i världen (+50 medan det mesta av all kommunikation riktas mot ungdomar). Som marknadsförare vill och kan vi inte se enkla sanningar – antagligen för att vi själva lever i myten och t ex ”slutat titta på TV”.

Ett exempel på en myt vi marknadsförare skapat är att starka varumärken idag skapas genom ambassadörer och konversationer, inte genom reklam. Det kan inte vara mer fel. Sanningen är att den normala konsumenten är totalt ointresserad av varumärken när han eller hon inte har ett köpbehov. Enligt Forrester är i genomsnitt 0,07% av följarna till stora varumärken (dvs personer som ska vara ”fans”) engagerade i varumärket. Tänk dig hur intresserade resten av världen är…

Konklusionen är att du som marknadsförare aldrig får överskatta kundernas kunskap och intresse av vad du erbjuder. Du måste sälja, sälja, sälja – vid varje tillfälle du interagerar med kunderna.

Vill du höra mer om myterna som styr oss marknadsförare kan du kika här