Skip to main content
Allmänt

Digitala kanaler svarar nu för mer än 50% av medieinvesteringarna i Sverige

Under 2017 passerades en milstolpe för medieinvesteringarna i Sverige, då annonsering i digitala medier för första gången utgjorde mer än hälften av mediekakan.

I veckan publicerades IRM:s senaste kvartalsrapport som summerar utvecklingen för medieinvesteringarna under 2017. Det blev ett riktigt bra år med en tillväxt om över 8 procent jämför med 2016.

Därmed kan IRM fastslå att medieinvesteringarna återigen når ett nytt all-time-high. Omsättningen uppgick till 37,7 miljarder kronor 2017. De digitala medierna går fram kraftigt, tillväxttakten uppgår till 21 procent relativt 2016. Kategorin omsätter nu 19,2 miljarder kronor och står för första gånger för över hälften av medieinvesteringarna. Den snabbaste tillväxttakten finner vi inom sociala nätverk och online video.

Källa: IRM

 

Dra nytta av de nya digitala möjligheterna. Här får du några tips