Digital marknadsföring dominerar medievalen idag med över 50% av alla investeringar. Och det är inte så konstigt. Digitala kanaler har många fördelar i form av smarta styrningar och exakt uppföljning av resultatet.

Mekaniken är ofta så logisk och effektiv att det är lätt att glömma bort budskapet. Men som i all annan kommunikation ger en bra kommunikationslösning väsentligt mycket mer effekt än en dålig.

Vad är då en bra kommunikationslösning? Det är inte helt lätt att säga, inte ens för oss som inte gör något annat än utvecklar lösningar. Därför är A/B-testning ett enkelt och billigt sätt att optimera utfallet. Principen är enkel. Kampanjen startar med två olika banners som visas varannan gång. Systemet kommer att identifiera vilken banner som är mest effektiv och flytta över visningarna till denna.Här ett tänkvärt exempel från en kampanj vi genomförde för Alfa Laval mot O&G-industrin. Dessa två banners ser tämligen lika ut. Gissa vilken som gav överlägset bäst effekt innan du scrollar ner och ser resultatet.
Bannern till höger gav ett mycket bra resultat med en CTR (click-through-ratio) på 1,66% vilket är ungefär 3x mer än normalt. Men bannern till vänster gav ett extremt mycket bättre resultat med en CTR på 6,33%.

Vad beror det på? Den gula hatten? Att tjejen ser ledsen ut? Att vi inte har dubbla call-to-actions? Det är tyvärr omöjligt att säga, men det enkla A/B-testet mångdubblade utfallet av kampanjen.