Corona-krisen har lett till många inställda mässor, event och kundmöten. Tyvärr kommer det att vara så under överskådlig tid framöver. Men istället för att bara pausa aktiviteter så utnyttja istället att dina kunder sitter vid datorn och arbetar större delen av dagen. Här några tips som håller igång försäljningen

Online produktlanseringar

Produktlanseringar är ofta kopplade till mässor som nu ofta skjuts till framåt hösten. Tappa inte momentum och försäljning genom att vänta. Gör istället produktlanseringen omgående genom interaktiva produktdemos, webinarier och filmer som du enkelt samlar på en kampanjsida. Med rätt verktyg kan du i princip skapa du samma känsla som om lanseringen skedde F2F. Ett webinarie t ex kan mycket väl spelas in i förväg medan du kan ha en frågestund live efter presentationen. Det finns idag enkla verktyg som stödjer fantastiska presentationer.


Digitala mässor och events

Om mässan är inställd eller flyttade framåt i tiden, skapa din egen interaktiva mässa eller events. Kunder kan besöka din monter och produkter redan nu genom relativt enkla VR-lösningar och/eller en guidad tur on-line. Din mässdesign blir en interaktiv funktion med presentationer av alla lösningar som skulle funnits i montern. Alla presentationer kan du göra live eller spela in.

Alltid närvarande

Se till att vara närvarande hos kunder och potentiella kunder digitalt när dina konkurrenter är tysta. Digitala kampanjer kan styras smalt mot dina kunder för att hålla dem uppdaterade eller brett för att nå potentiella kunder. Du driver potentiella kunder framåt i köpprocessen och det går att göra digitala avslut även för stora komplexa affärer. Möjligheterna är idag enorma med digitala tekniker. Dessutom till en synnerligen ringa kostnad.

Hot och möjlighet är ofta två sidor av samma mynt. Corona-krisen är förfärligt, men som marknadsförare behöver vi se det som ett skäl att aktivera oss på ett annat sätt. Därför, prata med oss om hur du lyfter över kundaktiviteter digitalt. Du kan alltid kontakta ulf@pyramid.se