Skip to main content

Corona-krisen har lett till många inställda möten vilket inte minst drabbar service. Å andra sidan är kundernas servicebehov lika stort, och ibland större eftersom många kör sin utrustning längre i väntan på nya investeringar. Här några kloka idéer från våra kunder hur du kan växa serviceaffären.

Har du koll på dina installerade enheter?

Om dina produkter säljs via distributörer eller OEMs är det ofta svårt att ha koll på den installerade basen. Det finns smarta sätt att nå fram till företag som har dina produkter installerade, t ex genom deras sökbeteende, och när du väl har nått dem så kan du t ex locka med en förlängd garanti om de registrerar sin produkt. Här ett framgångsrikt exempel från Rapid Granulator

Kan kunderna köpa mer service av dig?

Idag har många företag paketerat serviceerbjudandet i ett avtal, t ex Hiab ProCare som du kan läsa mer om här. Att kommunicera med de som är serviceansvariga hos kunder är ibland svårare än det låter eftersom försäljningen skett via andra funktioner. Men inte längre. Du når enkelt brett hos dina kunder genom att arbeta med ABM/LinkedIn. Ladda upp kundlistan och du kan rikta annonser eller Inmails direkt till de som är serviceansvariga i dina kundföretag.

Kan du skapa nya servicetjänster för t ex remote assistance?

I många fall går det att stödja kunderna att genomföra service på distans och fortfarande få betalt för den. Munters, som är världsledande inom bl a avfuktning med många tusen enheter installerade, rullade nyligen ut en smart plattform för att stödja kunderna på distans via agumented reality.

Online training – hetare än någonsin

Många hos dina kunder har tid över idag och att utbilda dem är en intressant på både kort och lång sikt. Produkt- och applikationsutbildningar on-line fungerar alldeles utmärkt. Om du inte har ett digitalt träningssystem så kan du köra dina utbildningar i enklare webinarformat.

Hot och möjlighet är ofta två sidor av samma mynt. Corona-krisen är förfärligt, men som marknadsförare behöver vi se det som ett skäl att aktivera oss på ett annat sätt. Därför, prata med oss om hur du lyfter över kundaktiviteter digitalt. Du kan alltid kontakta ulf@pyramid.se