Skip to main content

I en nyligen publicerad studie konstaterar McKinsey Global Institute att över 30% av säljrelaterade aktiviteter kan automatiseras. Marketing automation är en av de verktyg som de flesta företag har utvärderat, och i många fall investerat i programvaror för, utan att kommit igång och skarpt använda systemet som en naturlig funktion för att skapa och kvalificera leads.

Vad är då nyttan? Att manuellt anpassa budskapet till varje person tar tid och kräver resurser. Därför uppstår behovet av en skalbar lösning som systematiskt kan bearbeta prospects och leads innan de skickas vidare till säljorganisationen.

Med en lösning för marketing automation kan du utvärdera och betygsätta var dina kontakter befinner sig i beslutsprocessen. Baserat på målgruppens beteende och interaktion kan du automatiskt leverera skräddarsydda budskap som successivt bearbetar och fördjupar relationen med potentiella och befintliga kunder.

Automatiseringen sparar dyrbar tid för både säljorganisationen som marknadsavdelningen. Säljorganisationen behöver lägga mindre av sin tid på att bearbeta kalla leads och marknadsavdelningen kan automatiskt leverera relevanta budskap med betydligt större precision.

Låter det intressant? På ett våra seminarier presenterar Lene Sunnegård, SSAB och numera Höganäs AB, hur du praktiskt kommer igång med marketing automation. Du ser seminariet kostnadsfritt här.