Skip to main content

I den nya köpprocessen, där kunderna ofta vill göra en stor del av utvärderingar av potentiella leverantörer på egen hand, blir rätt typ av information på webbsidan helt avgörande för att driva den potentiella kunden framåt i köpprocessen. Det kan handla om så enkla saker att den potentiella kunden behöver förstå ditt produktsortiment och om det finns rätt produkter för att lösa hans problem. Men det kan också finnas ett behov av att utbilda potentiella kunder genom t ex webinarier eller white papers så de verkligen förstår vad de ska fokusera på när de ska utvärdera en produkt. Eller om du är ny/okänd som leverantör, kundcase som beskriver hur ni arbetat med andra företag.

Så långt har många företag kommit, men i vissa fall hamnat i dilemmat att producera stora mängder kommunikation. Med rätt strategi och planering kan värdet av detta mångdubblas.

Viktiga insikter:

  • Oavsett hur du funderar på att fördela din kommunikationsbudget behöver börja med att skapa en strategi för hur du ska kommunicera med olika målgrupper och i olika faser av köpprocessen.
  • Marketing är per definition en långsiktig aktivitet, och content marketing är ännu mer långsiktig. Om du bestämmer dig för att satsa mer på content marketing, förvänta dig inga snabba effekter

Låter det intressant? På ett våra seminarier presenterar Mats Rönne, med erfarenhet från Electrolux, Ericsson och Skanska, hans rekommendationer hur du ska arbeta med content marketing. Du ser seminariet kostnadsfritt här.