Mängden digitala kanaler ökar lavinartat och står idag för över 50% av den totala mediabudgeten som spenderas i Norden – dominerat av Google, LinkedIn och Facebook. Och det finns självklart skäl till den starka utvecklingen. Som vi ser det, har digitala kanaler fyra väldigt tydliga fördelar:

1. Styrning
Digitala medier går att rikta med oerhörd precision, i princip ner på personnivå. Detta gör att du kan arbeta med differentierade budskap mot t ex olika företag där det ofta finns personer involverade i beslutsprocessen som du aldrig får möjlighet att träffa.

2. Mätbarhet
Du kan med kuslig exakthet se vad som händer i realtid, vilket gör det relativt enkelt att motivera en investering. Rätt uppsatt kan du se hur den potentiella kunden steg-för-steg flyttar sig mot en konvertering.

3. Optimering under kampanjens gång
En traditionell kampanj kör igång och det är sällan det finns tid att justera under kampanjen. Digitala kampanjer kan justeras momentant, vilket gör att det ofta är bra att starta med t ex flera alternativ på annons som visas slumpmässigt. Efter några timmar ser du vilken som fungerar bäst och kan fokusera på den.

4. Flexibla budgetar
Digital marknadsföring är ofta relativt billigt jämfört med traditionell bred marknadsföring och ofta resultatbaserad genom att du i de flesta fall betalar per klick. Du vet därför exakt vad det kostar att locka en besökare till landningssidan och kan sätta ett tak – per dag, vecka eller månad.

Låter det intressant? På ett våra seminarier presenterar Joakim Ebstein, Webbyrån Petra, alla intressanta möjligheter som finns inom digital marknadsföring tillsammans med goda råd om hur du praktiskt kommer igång. Du ser seminariet kostnadsfritt här.