Skip to main content

Vi har alla upplevt en vår fylld av utmaningar vi aldrig tidigare mött. Men under den förfärliga pandemin har också nya möjligheter öppnats, framför allt inom den digitala världen. Aldrig har väl ordet ”webinar” använts så ofta i planeringen och dagarna är numera fyllda av möten via någon plattform som Teams.

Vad händer till hösten? Det korta svaret just nu är att ingen vet. Men oavsett situationen i världen så måste vi skapa nya affärer och se till att vi spenderar vår marknadsföringsbudget där den ger bäst effekt. Det är dags att samla kraft. Och tänka nytt. Här följer vår lista på den mest intressanta läsningen just nu som kan hjälpa dig på traven.

1. Ladda ner vår sommarbok

Om du inte redan läst ”B2B 2.0 – Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern” – är väl sommaren ett utmärkt tillfälle att göra det? Du laddar ner boken kostnadsfritt här.

2. Det senaste från några av de klokaste

Här kommer länkar till ett antal bloggar som är väl värda att följa:

Rory Sutherland är en av de ledande personerna inom Ogilvy. Här en artikel om varför ledningsgrupper har så svårt att förstå effekten av kommunikation. Och en klassisk presentation på TED om upplevt värde.

Dave Trott är ett kreativt geni med rötterna i arbetarklassens London som hela tiden går tillbaka till rötterna för vad som är bra kommunikation. Här är ett par av hans krönikor.
http://davetrott.co.uk/2020/06/dog-whistle-thinking/
http://davetrott.co.uk/2020/05/a-target-of-one/
http://davetrott.co.uk/2020/04/lenin-v-lennon/

Bob Hoffman (the Ad Contrarian) är alltid tänkvärd och sätter sak i rätt perspektiv. Han har t ex myntat uttrycket ”Marketers are from Mars, consumer from New Jersey” för att beskriva att vi ofta missuppfattar våra potentialla kunders kunskap om intresse. Här ett insiktsfullt inlägg insiktsfull om problemlösning.

Les Binet och Peter Fields är troligen ledande i världen inom effektmätning. Vill du friska upp minnet av reklamens effekt, spendera 30 minuter med deras presentation vid förra årets EffWeek.

Och till slut vill jag gärna lyfta fram helsingborgaren Joakim Jardenberg som varje morgon publicerar ”En sak idag” om det senaste inom den digitala sfären. I ett av de senaste avsnitten en intervju med Daniel Ek, grundaren av Spotify. Finns tillgängligt på de flesta plattformar.

3. Några djupdykningar

Till slut våra favoriter bland aktuella böcker inom marknadsföring. Det är ont om böcker som fokuserar på B2B-marknadsföring, men många bra böcker som behandlar hur vi fattar beslut och hur vi som marknadsförare kan påverka dessa. För oavsett om det gäller B2B eller B2C är utmaningen med våra marknadsföringsinsatser att påverka mänskligt beteende i önskad riktning och genom det skapa effekt.

https://ipa.co.uk/knowledge/publications-reports/lemon/
https://www.harpercollins.com/9780062388414/alchemy/
https://www.amazon.co.uk/Delusions-Brandeur-Ryan-Wallman/dp/1677224967
https://www.amazon.com/Advertising-Skeptics-Bob-Hoffman/dp/0999230735
https://www.adlibris.com/se/bok/eat-your-greens-9781789016758

Trevlig sommarläsning!