Skip to main content

Förr kunde en säljare glida på sanningen, dölja sin okunnighet med fagra ord och påstå saker som inte alls stämde. Missnöjda kunder var lätta att hantera – det värsta som kunde hända var att journalisterna på SVTs konsumentprogram så småningom avslöjade sanningen. Men konsumenternas minne var kort.

Dagens verklighet är helt annorlunda. Missnöjda kunder publicerar sin kritik på sociala medier; andra hänger på och dåliga omdömen sprids viralt över hela världen. Produkter som inte håller måttet avlivas skoningslöst, fuskare hängs ut och den som en gång gjort bort sig har ögonen på sig. Länge.

Dagens marknadsföring handlar inte om envägskommunikation, utan om att föra en dialog med kunderna, på riktigt. Tro gärna att det är du själv som bestämmer hur din marknadsföring ska se ut, vilka kanaler du ska använda och vilka budskap du ska välja. Men du måste hela tiden vara beredd på att hantera omdömen och kommentarer från kritiska kunder som skjuter dina produktlanseringar i sank och tvingar dig att byta fot.

För många med rötter i gårdagen är den nya verkligheten svår att acceptera. Men den gamla framgångsformeln ”Doing good and getting credit for it” har aldrig varit mer aktuell än nu.

Håller du med, ta dig en titt på Modern Marknadsföring. En ny bok på 311 sidor laddade med handgripliga tips och goda råd om frågor som du möter varenda dag – prissättning, argumentformulering, kampanjplanering o.s.v. Självklart täcker vi också in det allra senaste inom digitalisering och mediaval. Dessutom får du ett värdebevis som ger dig 30 minuters konsultation där vi hjälper dig att sortera tankarna, tackla problemen och hitta fungerande lösningar.

Läs mer och beställ här