Skip to main content

Gårdagens kunder, som du i många fall själv fick leta upp, visste inte vem du var, kände inte till dina produkter och visste inte om det gick att lita på dig. Men som säljare hade du stora möjligheter att diskutera förutsättningar med kunden och sedan anpassa ditt erbjudande till kundens behov och önskemål.

Idag är verkligheten annorlunda. När du får kontakt med en ny kund idag så har mycket redan hänt. Dagens kunder är kunniga, har kartlagt olika sätt att tillgodose sina behov och har i många fall redan valt, och valt bort, olika lösningar och leverantörsalternativ. Med hjälp av digitala verktyg har kunderna skaffat sig kunskap om dig, dina produkter och ditt företag. Kunderna vet vad de vill ha, vilket gör ditt förhandlingsutrymme begränsat.

Hur ska du komma runt det här? Jo, du måste komma in så tidigt i köpprocessen att din lösning eller din produkt blir ett av de accepterade alternativen, helst det enda. Har du byggt upp ett starkt, välkänt och emotionellt laddat varumärke får du mycket gratis och förutsättningarna för framgång ökar rejält.

Håller du med, ta dig en titt på Modern Marknadsföring. En ny bok på 311 sidor laddade med handgripliga tips och goda råd om frågor som du möter varenda dag – prissättning, argumentformulering, kampanjplanering o.s.v. Självklart täcker vi också in det allra senaste inom digitalisering och mediaval. Dessutom får du ett värdebevis som ger dig 30 minuters konsultation där vi hjälper dig att sortera tankarna, tackla problemen och hitta fungerande lösningar.

Läs mer och beställ här