Skip to main content

Energidivisionen på Alfa Laval har ett stort utbud av värmeväxlare för olika typer av uppgifter. Ett brett sortiment är självklart bra, men kan ibland också få beslutet att verka komplicerat för vissa kunder som kanske inte är experter på de olika teknikerna. Och om beslut blir komplicerade finns alltid risken att kunden går till ett beslut som är enklare.

Lösningen är självklart att guida kunderna till rätt lösning. Det finns massor med selektorer inom B2C för att välja allt från träningsskor till rätt smak på läsken. Inom B2B handlar det mycket om att visa kunderna att du har passande lösningar så du kan starta en dialog om exakt vilken lösning som är bäst för kunden.

För ca tre år sedan lanserades Alfa Laval selektorn HEXpert (alfalaval.com/hexpert). I ett antal steg definierar kunden sitt behov för att sedan få ett förslag på lösning presenterad, självklart med möjligheten att få en offert på den lösning man funnit. Genom att bjuda på kunskap och hjälpa kunden förstärker Alfa Laval positionen som den expert på värmeöverföring som man är.

HEXpert är en värdefull funktion för alla som söker efter rätt värmeväxlare och används som landningssida för breda kampanjer i Googles kanaler och LinkedIn som riktar sig mot frågor typ ”What heat exchanger…”. Nyttan attraherar potentiella kunder, vilket ger värdefulla leads för uppföljning.

Så, vill du få fart på ditt leads-genererande fundera på hur du kan hjälpa dina kunder att förstå att du har en lösning som passar deras behov. Selektorer, kalkylatorer och guider är alla bra verktyg för att skapa kontakter.