Skip to main content
Varumärken/Marknadsföring

Strategin i att vara annorlunda

Petra i Göteborg hade sökt arbete under lång tid utan framgång. Hon tröttnade på att försöka ”sälja in sig” på det gamla vanliga sättet med att framställa sig i allra bästa dager och dra till med alla superlativer hon kunde hitta på.

Hon bestämde sig för att vara annorlunda – hon använde sig av en enkel kreativitetsmetod som vi kallar – Inversen – dvs vänd på argumentationen helt och hållet. Petra skrev en platsansökan där hon kallade sig för okreativ, okunnig, utan ambitioner och mål men att hon gärna ville ha ett bra betalt arbete.

Plötsligt tog det fart, inte bara ett antal företag hörde av sig utan också media från i stort sätt hela världen gjorde detsamma. Petra blev intervjuad av flera TV-kanaler där många hade ett långt inslag om hennes fantastiska platsannons. Och hade detta inte inträffat innan nätets dagar hade Petra förmodligen blivit livligt debatterad i diverse bloggar.

Det är således inte så mycket som behövs för att få framgång.
Och det är ofta strategiskt att vara annorlunda på ett kreativt sätt.

För, handen på hjärtat, nog kan väl de flesta av oss åtminstone stundtals känna igen sig i Petra?