Sprid ett smittande budskap

16 Apr
16 april, 2009

Virusmarknadsföring har blivit ett buzzword för marknadskommunikation kopplad till Internet. Kort kan begreppet sägas innefatta strategier som har till syfte att få människor att skicka ett budskap vidare till andra för att på så sätt åstadkomma en självgående, virusliknande spridning av budskapet.

Genomslagskraften virusmarknadsföring kan ge är enorm. Ett bra exempel som kan illustrera potentialen är Hotmail.com, en av de första tjänsterna för gratis e-post. Strategin var enkel:
1. Erbjud gratis e-post.
2. Fäst ett meddelande på varje e-post meddelande som skickas ut; ”Get your private, free e-mail at http://www.hotmail.com”
3. Luta dig tillbaka medan folk e-postar till sina vänner och kollegor. Dessa ser meddelandet, tecknar sig i sin tur för tjänsten och sprider budskapet ut i en vidare cirkel.

Virusmarknadsföring ger den som först startar en verksamhet ett snabbt övertag. När spridningen ökar så blir tillväxtkurvan tack vare sin exponentiella natur så brant att en efterföljare är så gott som chanslös. Framgången för Hotmail är helt utan motstycke. Från lansering till 12 miljoner användare investerade Hotmail mindre än 500 000 dollar på marknadsföring. Detta kan jämföras med närmaste konkurrenten Juno som spenderat över 20 miljoner dollar för en kundbas som uppgår till en bråkdel av Hotmails. Som grädde på moset har Hotmail dessutom fått en jättelik marknadsundersökning utförd åt sig. Alla Hotmails kunder har när de tecknat sig för tjänsten också fått fylla i en detaljerad demografisk och psykografisk profil. Värdet i detta är tillräckligt för att få vilken marknadsförare som helst att känna sig lite febrig.

Även om inte alla kan nå samma framgång som Hotmail är det oftast möjligt att med några enkla handgrepp öka den befintliga marknadskommunikationens smittsamhet. Gör det t ex möjligt för besökare på din website att e-posta hela webbsidor och annat digitalt material till bekanta. Eller erbjud gratis nedladdning av digitala produkter som bär företagets budskap (spel, skärmsläckare, nyttoprogram).

Tags: , , , ,
1 reply
  1. CGHanson says:

    Sprid ett smittande budskap – om virus och marknadsföring
    http://tinyurl.com/cmmqw3

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *