Hade rätt reklambyrå räddat Saab?

18 Dec
18 december, 2009

Dagar och minuter tickar just nu ner för Saab, och vettiga lösningar verkar tyvärr ligga allt längre bort. Alla är nog överens om att General Motors inte har varit den ideala ägaren för Saab. Man har från början helt missat varumärkets själ och steg för steg gjort en Opel av den svenska udda bilen. Men har reklamen hjälpt till att hålla Saab under armarna eller bidragit till att stjälpa företaget?

Tyvärr är jag benägen att tro det sista.

Låt mig då först säga att jag tycker Lowe Brindfors är en av Sveriges bästa reklambyråer. Man utvecklar intelligent reklam med själ och känsla, och detta har inte minst avspeglats i Saab-reklamen som jag verkligen tycker om (den senaste filmen om genierna i Trollhättan är t ex fantastisk). Men faktum är att reklamen inte lockat mig att köpa en Saab, liksom den lockat allt färre kunder i världen att köpa en Saab.

Lowe Brindfors och Saab hävdar att reklamen gett bra resultat. Frågan är om man över huvud taget kan ha det perspektivet om marknadsandelar och volymer sjunker år efter år. Visst, de skulle kunna sjunka ännu mer med annan reklam – men företagets strategiska mål har varit att växa och reklamens uppgift är att stödja den. Och den enkla konklusionen av detta är att reklamen misslyckats med vad den borde leverera.

Varför säljer då inte intelligent reklam med själ och känsla? Jag tror att det i alla komplexa processer finns en X-faktor, dvs något svårdefinierat som gör att det fungerar – eller inte. Det är inte konstigare än att vissa idrottslag, med på pappret de bästa spelarna och den bästa tränaren, inte kan leverera. I idrottsvärlden har man förstått detta och agerar – man byter oftast tränare. Det må vara osjyst mot en duktig tränare som på pappret gör allt rätt, men det förvandlar ofta laget från förlorare till vinnare.

Så Saab, dra lärdom av detta. Om affären med Spyker går igenom, eller om en ny köpare dyker upp i elfte timmen, byt reklambyrå! Det är antagligen det snabbaste och med effektiva sättet att komma på rätt bana igen.

Vi håller tummarna!

Ulf Vanselius
VD

Pyramid Communication AB
0707-163370
ulf@pyramid.se

6 replies
  1. pyramid_se says:

    #svpt #svblogg Hade rätt reklambyrå räddat Saab?: Dagar och minuter tickar just nu ner för Saab, och vettiga lÃ.. http://bit.ly/6q82Ce

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara
  2. Kalle says:

    Jag tror inte reklamen stjälpt Saab i detta fallet. Snarare tvärt om. De har kunnat leva längre tack vare en mer ”spännande” image än många andra bolag. Det är modellprogrammet som sviker. Om de kommer på fötter och får ut nya 9-4x, 9-5 och en 9-3 så blir kommunikationen mer avgörande för hur fort de de blir lönsamma och jag tror nuvarande byrå fixar det. GM har varit problemet, inte Brindfors.

    Svara
  3. stefanpetter says:

    Problemen går djupare RT @the_brand_man: RT @pyramid_se Hade rätt reklambyrå räddat Saab? http://bit.ly/6q82Ce (Chefen spekulerar… 🙂

    This comment was originally posted on Twitter

    Svara
  4. Henke says:

    Mycket bra inlägg och reflektering. Jag är beredd att hålla med men min personliga åsikt är att reklamen helt enkelt verkat för komplicerad och ”polerad”, jag har aldrig känt mig attraherad av den trots att jag tror mig tillhöra målgruppen.

    Svara
  5. Richard says:

    Tycker att SAAB är otydliga. Vad får jag när jag köper en SAAB, förutom då bilen?

    Svara
  6. Kristian says:

    Richard,

    Man får väldigt mycket bil för pengarna. 🙂 Räcker inte det?

    http://9-5.se

    Svara

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *