Årsredovisningen du vill läsa (och framförallt se!)

29 Jan
29 januari, 2013
Många bryr sig. Det borde du också.

Många bryr sig. Det borde du också.

Glasögontillverkaren Warby Parker har för andra året i rad skapat en årsredovisning som röner stor framgång i sociala medier – något som är högst ovanligt för just årsredovisningar.

Det som skiljer Warby Parkers årsredovisning från många andra årsredovisningar är att den är gjord som en sajt, har en ton i kommunikationen som känns personlig och att fakta presenteras på ett annorlunda och trevligt sätt.

Till exempel får vi, genom informationsgrafik, veta att det under 2012 såldes 296 monoklar i USA och att Warby Parker gjorde 2 253 jordnötssmör- och marmeladmackor till offer för orkanen Sandy. Detta kanske inte är fakta som en investerare bryr sig så mycket om, men däremot är det kanske viktigare att årsredovisningen, i skrivande stund, delats 1 357 gånger på Twitter och att Warby Parker har 114 000 som följer dem på Facebook. Det borde en investerare bry sig om.
Warby Parkers årsredovisning 2012

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *