Den smarta webben handlar om relevans, relevans och relevans

12 Feb
12 februari, 2016

Idag finns det ingen som surfar runt för att roa sig. Alla söker information och vill hitta den så snabbt som möjligt – och ser det som fullständigt självklart att det företag som vill sälja sina produkter presenterar informationen på ett relevant sätt.

Som exempel: Efter en sökning på Google har du 2,6 sekunder på dig att övertyga besökaren om att hon eller han har kommit till rätt webbsida och att du har en lösning på det behov besökaren har – annars hoppar man tillbaka och väljer nästa alternativ. För att fånga den sökande besökaren behöver din webbsida uppfylla ett antal grundkriterier.

1. Tydlighet

Visa tydlig var besökaren var besökaren hamnat och vad du kan erbjuda. Se till att landningssidan design och innehåll motsvarar företagets profil och de områden som är viktiga att lyfta fram.

2. Adaptiv design

Idag är mobilen involverad i 70% av alla köpprocesser och webbsidan måste fungera lika bra i olika typer av enheter (dator, läsplatta, smartphone, smartwatch). Viktigt är också att prioritera informationen och lyfta fram olika saker i olika enheter. Den som besöker sidan från en mobil vill antagligen inte läsa white papers utan mer troligt hitta en kontaktperson. Gör det enkelt genom att lyfta fram den information du tror kunden söker via olika enheter.

Adaptiv-design

 

3. Personaliserat innehåll

Relevant innehåll, som svarar på besökarens behov, ger en känsla av att ha hamnat på rätt webbplats och visar att ditt företag förstår kundens utmaningar. Relevans kan du relativt enkelt skapa genom personalisering av informationen på webbsidan.

Personalisering innebär att du använder den digitala information du har om besökaren för att presentera det mest relevanta innehållet. Utgångspunkten kan t.ex. vara från vilket land eller stad besökaren kommer från, vilken sökning som lett besökaren till din webbplats, vilken tid på dygnet det är, vad besökaren gjorde vid förra besöket, etc, etc.

Intressant? Läs mer i kapitel 5 av ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.

Beställ ditt personliga exemplar från på b2b20.se eller via bokhandeln. Boken finns på bl a Adlibris, Bokus och cdon.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *