Skip to main content

Byggplatser är ofta leriga, grå och smutsiga. Ändå är grävmaskiner, dumpers, kompressorer och andra bygg- och industrimaskiner nästan alltid gula, har strömlinjeformad förarhytt och flashig dekor. Trots att varenda lerstänk syns, att dekoren snart försvinner under smuts och stänk och att den snygga förarhytten inte är mer ergonomisk än andra.

Det handlar återigen om att få kunderna att uppleva ett högre värde. Med hjälp av produktdesign kan du kommunicera det som kunderna söker, t.ex. styrka och effektivitet, vilket i förlängningen betyder lönsamhet för den som äger utrustningen. Produktdesign har större betydelse än du tror, och förekommer överallt i samhället. Produkt- och förpackningsdesign betyder mest för konsumentprodukter, men betydelsen ökar snabbt även inom B2B.

Apple är föregångare inom produktdesign och -leverans. Produkterna är sällan överlägsna tekniskt men företaget skapar en unik användarupplevelse som gör kunderna till fans. Förpackningen är så snygg att du sparar den på hyllan bakom dig. Telefonen är förladdad och säger glatt ”Hello!” när du lyfter upp den. Allt skapar känslan att Apple är något helt annat än andra, mer teknikfokuserade varumärken.

Du behöver inte vara lika stor som Apple för att utnyttja känslan. Fundera igenom hur du kan få kunden att tycka “wow”. Ett välkänt företag som säljer högtalare av hög kvalitet lägger ett par vita bomullshandskar överst i förpackningen, så att kunden både känner och ser kvaliteten.

Diagrammet visar hur vi kan uppfatta olika saker. Om du köper ett nytt radhus för tre miljoner så förväntar du dig att allt är korrekt. Du blir inte extra glad om spisen fungerar eller golvlisterna sitter på plats – det är en självklarhet och illustreras av den gröna linjen i diagrammet.

Men skulle det stå en flaska champagne på bordet med ett ”Välkommen”-kort blir du glatt överraskad och ser allt med positivare ögon. Fundera gärna på hur du kan ge dina kunder en ”wow”-upplevelse. Ibland räcker det med en hälsning och chokladbit för att kunden ska bli glad och komma tillbaka för att handla mer…