Skip to main content

Effektivt medieval innebär att avvika för att sticka ut. Vilken kanal skulle du välja om du vill bearbeta e-handlare? Digitalt låter självklart, eftersom kunderna har en digital affär. Men ibland är det bra att tänka tvärtom.

Bring Parcels hade som mål att lansera inrikes pakettjänster i Sverige för några år sedan, där Posten Sverige har en enormt dominerande ställning. 70 ”drömkunder”, större svenska e-handlarare, var definierade och målet var att få möte med hälften av dem. Brings fördel var att man var lite snabbare, lite enklare.

Lösningen döptes till ”Smarta Inrikes och bestod av uteslutande fysisk bearbetning med DM i två steg till målgruppen. En teaser som lockade med att något spännande var på gång och ett andra fysiskt utskick med en (1) löparsko som kopplade till temat ”lite snabbare och enklare med Bring”. Den potentiella kunden lockades med att få sko nr 2 vid ett personligt möte. Över hälften av alla de företag som bearbetades nappade på erbjudandet…