Skip to main content

Hösten är här och mässorna står för dörren. Du kanske redan har planerat din fysiska närvaro på dessa evenemang, men hur är det med din digitala synlighet? Med några enkla och kostnadseffektiva åtgärder så kan du öka avkastningen från mässinvesteringen med flera hundra procent.

Alltför många mässutställare missar de möjligheter som den digitala närvaron kan erbjuda gentemot mässans besökare. På Pyramid strävar vi alltid efter att stötta våra kunder inte bara med koncept och fysiskt deltagande utan också med en stark digital närvaro före, under och efter mässan. Här delar vi några värdefulla tips och exempel för att maximera din mässupplevelse:

  1. Fånga besökarnas uppmärksamhet via digitala kanaler: Annonsera i besökarnas favoritkanaler, t ex när de söker på mässans namn, och använd smart målgruppssegmentering för att nå ut till er målgrupp före och under mässan. Det är ett kraftfullt sätt att väcka intresse, öka er synlighet och antalet besökare till montern.
  2. Uppdatera er hemsida: Se till att er hemsida informerar om ert deltagande på mässan och varför besökarna bör välja att besöka er monter. Glöm inte att inkludera praktisk information som monternummer och hur man hittar er på plats. Ge möjlighet till ”Book a meeting” – även om få gör det via webben signalerar det att ni gärna träffar potentiella kunder.
  3. Boka upp era viktigaste besökare i förväg: Ta kontakt med era prioriterade besökare och erbjud dem möjligheten att boka ett spännande möte med er, gärna med något extra lockande som info en kommande lansering men också praktiska saker som förtäring, en gåva eller en intressant aktivitet.
  4. Underlätta för besökarna att komma ihåg er: Ge besökarna möjligheten att anmäla sig för påminnelser via SMS eller e-post, eller hjälp dem att skapa automatiska kalenderhändelser som påminner dem om att besöka er på mässan. Det ökar sannolikheten att de kommer att besöka er monter.
  5. Skapa minnesvärda upplevelser: Utmana dig själv att vara kreativ! Erbjud till exempel ett hemligt kodord på er webbplats som ger besökaren en speciell gåva när de avslöjar det i er monter. Eller arrangera en tävling som involverar både montern och er hemsida. Målet är att göra ert deltagande minnesvärt så att besökarna kommer att komma ihåg er när de letar efter partners inom er bransch.

Bonustips: Ingen monter? Inga problem: Även om ni har valt att inte ha en fysisk monter på mässan, kan du fortfarande dra nytta av mässans lockelse genom att tillämpa flera av ovanstående tips. Även om du inte ställer ut besöker säkert många från företaget mässan ändå. Boka möten i partners montrar, i baren – eller varför inte hyra ett litet större hotellrum och arrangera en egen miniutställning. Digitala strategier kan användas effektivt även utan en fysisk monter.

För att räkna hem mässan är det avgörande att inte bara vara närvarande fysiskt, utan även digitalt. Genom att följa dessa råd kan du öka dina chanser att sticka ut och skapa minnesvärda möten med potentiella kunder och samarbetspartners. Lycka till på mässan, och hör av dig om du vill ha hjälp av oss på Pyramid!