Skip to main content

Det är 10 år sedan som de första demoapplikationerna visades upp för smarta telefoner. Nu kommersialiseras AR och VR på bred front.

Produkterna som nu rullas ut kommer från de riktigt stora aktörerna, bl.a. Microsoft med HoloLens och Facebook med Occulus Rift. Stora resurser läggs på att ta fram plattformar för att effektivt kunna utveckla lösningar.

Var ska man då använda AR och VR? Snart överallt, är den enkla sanningen. Idag finns de flesta applikationer på mässor eller i butiker för att skapa en upplevelse runt varumärket. Inom B2B används tekniken för att demonstrera stora produkter (tom gå in i dem) och ett område som redan exploderat är service. Genom tekniken kan en servicetekniker få tillgång till hela företagets kunskap och servicearbetet blir upp till 50% snabbare.

Här kan du besöka produktionen hos Digital Metal i Höganäs. Applikationen är gjord för mässor och ska för bästa effekt ses med Occulus Rift. Men även via mobilen blir det spännande.