Skip to main content

I den moderna köpprocessen (läs mer här) är ett starkt varumärke viktigare än någonsin. Det är lätt att säga och vi konsulter slänger oss ofta med begreppet – men vad är då ett ”starkt varumärke”?

Många gör kopplingen ”starkt varumärke = välkänt varumärke”. Men det är inte nödvändigtvis sant. Min definition av ett starkt varumärke är ett varumärke som driver beteende, vilket i de flesta fall innebär att det skapar associationer hos målgruppen som gör att den vill köpa mer och/eller är villig att betala mer för en produkt eller tjänst. Att ett varumärke är omtyckt kan bidra till dess styrka, men inte nödvändigtvis.

Vi brukar ofta använda två välkända varumärken som exempel på ovanstående: Saab och Ryanair.

Saabs varumärke (för bilar) var mycket starkt i början på 2000-talet. Saab var en älskad bil med en trogen skara köpare. SAAB hyllades i olika sammanhang för sin innovationsförmåga och som förnyare av branschen. Men trots att väldigt många människor ”gillade” SAAB var det allt för få som faktiskt köpte bilen. Saab var, kort och gott, välkänt och omtyckt för fel saker – saker som inte drev försäljning. Vi vet hur bilvarumärket Saab fick sitt sorgliga slut även om det kanske även framöver kommer att tillverkas bilar i Trollhättan..

Ryanair är ett varumärke som väcker minst lika starka känslor, sannolikt starkare och ofta negativa. Men trots att Ryanair allt som oftast får löpa gatlopp i medierna på grund av bristande säkerhet, dålig personalpolitik och märkliga påhitt för att spara på kostnader är det ett av världens mest lönsamma flygbolag. Allt som skrivs om dem får oss att associera till att det är billigt. Ryanair är välkända och illa omtycka för exakt rätt parametrar – de som faktiskt driver försäljning.

Och detta är kärnan. Att bygga ett starkt varumärke är inte en skönhetstävling – det är en säljtävling. Varumärket ska se till att du är med i matchen – och när du väl är där säljer mer och får bättre betalt än dina konkurrenter..

Intressant? Inom kort kommer du att kunna läsa mer i ”Business to Business 2.0” – den första läroboken om marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern.